Mainos: Optikko 360

Optikkoliike 360 avasi ovensa tänä keväänä. Kauppakeskus Eastonista löytyvä liike on ketjuuntuneella alalla harvinaisuus, joka panostaa monipuoliseen valikoimaan ja yksilölliseen palveluun.

Jos optikkoyrittäjä Antti-Jussi Lankiselta kysyy elämän mieleen painuneinta kauppareissua, vastausta ei tarvitse odotella pitkään. Se tapahtui syyskuussa 2021, kun Sompasaaressa asuva Lankinen päätti tehdä puolisoineen ex tempore -henkisen ostosmatkan Itä-Helsingissä sijaitsevaan kauppakeskus Eastoniin. Kassalinjaston kohdalla Lankisen puoliso Heini Paananen vinkkasi miehelleen vapaasta liiketilasta, joka sattui suoraan silmien eteen. Heti seuraavana päivänä Lankinen soitti kauppakeskuksen johtajalle ja ilmoitti kiinnostuksestaan.

– Tiesin, että hyvää liiketilaa on vaikeaa löytää. Tässä paikassa yhdistyy kaikki, mitä voi toivoa, Optikko 360 -nimistä -yritystä Eastonissa maaliskuusta lähtien luotsannut yrittäjä kertoo.

Lankisen mukaan Helsinkiin ei ole perustettu yksityistä optikkoliikettä kymmeneen vuoteen. Perinteikäs ja kilpailtu ala on viimeisten vuosikymmenten aikana ketjuuntunut ja muuttunut suuntaan, jossa kuluttajille tarjotaan enenevissä määrin toinen toistaan muistuttavia myymälöitä, ilmaisia näöntarkastuksia ja vaihtuvia kampanjoita, jotka tunnistaa näennäisesti suurista prosenttialennuksistaan. Kaikki tämä on sellaista, mitä yli 20 vuotta optikkoalalla toiminut Lankinen tahtoo kyseenalaistaa.

Optikko 360 tahtoo tarjota asiakkailleen mahdollisimman läpinäkyvän hinnoittelun. ”Hinnat ovat kohdillaan vuoden jokaisena päivänä”, Lankinen vakuuttaa.
Optikko 360 -liike sijaitsee kauppakeskus Eastonissa, joka valmistui vuonna 2017. Yrityksessä työskentelee Lankisen lisäksi neljä työntekijää, joista yksi opiskelee optometriaa Metropolian Myllypuron kampuksella.

Ketjuuntunut ja kilpailtu ala

Omien sanojensa mukaan optikkoyrittäjä tahtoo kantaa kortensa kekoon sen eteen, että optometristin työt säilyisivät ja alan palvelut eivät kaventuisi entisestään.

– Ketjuuntuminen on entistä yleisempää. Joka paikassa on samat liikkeet, ja vaihtoehdot vähenevät.  Monimuotoisuus ja monipuolisuus ovat katoamassa niin asiakkaiden kuin optikkoliikkeissä työskentelevien osalta. Onhan tämä hullun hommaa, jos olisin lähtenyt tähän raha edellä. Motiivina on joku ihan muu.

Lankinen tietää, mistä puhuu. Ennen oman yrityksen perustamista hän työskenteli pitkään ketjuyrittäjänä muun muassa kauppakeskus Itiksessä. Sinä aikana itähelsinkiläiset asiakkaat tulivat tutuiksi. Kokemuksen kautta oppi myös suuren ketjun rajoittavat tekijät. Ne, joita Optikko 360 -yrityksessä halutaan vältellä. Siksi liikkeen valikoimaan ja viihtyvyyteen on satsattu.

Klassikkomerkkien lisäksi hyllyiltä löytyy myös esimerkiksi Vasuma- ja Andy Wolf -brändien laseja, joita ei ihan joka paikasta löydy. Satsattu on myös työntekijöihin, jotka auttavat niin aurinkolaseja metsästäviä kuin niitä, jotka haluavat testauttaa näkönsä tai päivittää kehykset trendikkäämpään malliin.

– Jos jotakin olen oppinut, niin sen, että tällä alalla menestykseen vaaditaan hyvä henkilökunta. Oli kuumottavaa tehdä päätös liiketilan vuokraamisesta ennen kuin oli vielä yhtäkään työntekijää palkattuna, Lankinen kertoo.

Nyt, pari kuukautta liikkeen avajaisten jälkeen, henkilökunta on kasassa ja liiketila alueella, jota sompasaarelainen kuvailee hänelle läheiseksi.

– Työskentelin Itiksessä niin pitkään, että Itä-Helsinki tuli tutuksi. Nykyään teen kaikki pyörälenkitkin täällä. Tykkään ihmisistä, jotka täällä meilläkin asioivat.

”Meillä on käytössä silmälasien digitaalinen mitoitus. Vastaavia laitteita on Suomessa vain kaksi. Meillä ja Tampereella”, Lankinen kertoo.
Optikkoliike 360 erottuu ketjuista muun muassa runsaalla valikoimallaan.

Vanha ja uusi yhdistyy

Lankinen kertoo, että hänen isällään on ollut aikoinaan linssihiomo, mutta hän on hakeutunut optometrian opintoihin ilman painostusta. Arvostus linssien laatua ja yksilöllisyyttä kohtaan on kuitenkin periytynyt toiseen polveen asti. Se näkyy, kun astelee sisään myymälään, jossa moderni tämän päivän teknologia yhdistyy henkilökohtaiseen palveluun, jossa jokaista asiakasta kohdellaan samalla tavalla kuin oltaisiin missä tahansa kivijalkamyymälässä tai putiikissa.

– Olemme aika oudossa ympäristössä. Moni ei hahmota, että kauppakeskuksessakin voi olla yksityinen liike, Lankinen sanoo.

Siihen on syynsä, miksi Optikko 360:n linssiyhteistyökumppaniksi valikoitui saksalainen linssivalmistaja Zeiss, joka on alan sisällä korkeasti arvostettu merkki.

– Zeiss on säätiön omistama, joten osakkeenomistajat eivät ohjaile päätöksentekoa niin voimakkaasti. Pidän siitä, että yhteistyökumppani muistuttaa etäisesti siitä, mistä olen itse lähtenyt, Lankinen kertoo.

Kehysvalikoimasta vastaava optikko Suvi Vilmunen nyökkäilee vieressä. Hänen mukaansa uusi optikkoliike on herättänyt paikallisten uteliaisuuden. Moni viereisessä ruokakaupassa asioiva pysähtyy lasiovien eteen ja jää tuijottamaan liikkeen yläpuolella olevaa logoa.

– Asiakkaat ovat kyselleet, kuulummeko johonkin ketjuun ja missä muualla meillä on myymälöitä, Vilmunen nauraa.

Hän työskenteli aikaisemmin perinteikkäässä yksityisessä optikkoliikkeessä, joka myytiin ketjulle viime vuoden lopussa. Kun Vilmuselle tarjottiin työmahdollisuutta juuri perustetussa yrityksessä, jossa valikoimaan ja palveluihin panostetaan samalla tavalla kuin asiakaspalveluun, työpaikka oli helppo ottaa vastaan. Pitkän uran alalla tehnyt optikko pitää työtään mielekkäänä, koska siinä yhdistyy kaksi ääripäätä – muoti ja ihmisen silmäterveys. Kun molemmat natsaavat, syntyy liike, jossa viihtyy.

– Olisin varmasti katunut, jos en olisi lähtenyt tähän mukaan. Tiimimme on hitsautunut hyvin yhteen.

Vilmusen mukaan näyttävien ja värikkäiden kehysten perään kysellään entistä enemmän. ”Muutos on selkeä. Nykyään uskalletaan rohkeammin näyttää, kuka on. Kehysten ei ole enää pakko olla ruskeat tai mustat.”
Optikko 360 -liikkeessä ymmärretään, miten näkemisen haasteet ovat muuttuneet digitaalisen elämäntyylin myötä. ”Yhä nuoremmat viettävät ruudun äärellä aamusta iltaan”, Lankinen ja Vilmunen muistuttavat.