Kaupallinen yhteistyö: Lemmikkieläinliike Punainen Pallo

–Tässä oli ennen karkkikauppa.

Ritva Hämäläinen, 47, seisoo lemmikkieläinliike Punaisen Pallon tiskin takana ja muistelee Helsingin Vuosaaressa sijaitsevan yrityksen historiaa. Columbuksen eläinkauppa aloitti toimintansa jo 1990-luvun lopussa ja on yksi kauppakeskuksen pitkäikäisimpiä liikkeitä. Uusi nimi, Punainen Pallo, otettiin käyttöön vuonna 2011. Nyt liikettä pyörittää Hämäläisen kanssa Merja Kivelä, 43, joka on Hämäläisen tapaan työskennellyt lemmikkialalla jo vuosia.

Coton de tuléar Wili heiluttaa häntäänsä lattialla ja katsoo omistajaansa. Se tietää, että trimmauksen päätteeksi palkkioksi saa herkkuja. Seuraava asiakas odottaa jo vuoroaan, joten Kivelällä riittää saksittavaa. Pöydälle nostetaan 12-vuotias kääpiösnautseri Luna, joka ojentaa tassujaan tottuneesti.

Trimmaajakoulutuksen itselleen hankkinut Kivelä kertoo, että palvelusta on tullut suosittu. Yrittäjän näkemyksen mukaan Itä-Helsingissä asuu paljon pieniä seurakoiria, joiden turkki tai kynnet vaativat asiantuntijan apua. Kolmen shetlanninlammaskoiran, persialaiskissan, kanin, maakilpikonnan ja akvaarion omistava Kivelä kampaa Lunaa ja mainitsee samalla, että asiakastarinoista voisi kirjoittaa kirjan. Kassan takana häärivä Hämäläinen on samaa mieltä.

–Muutama vuosi sitten tänne liikkeeseen juoksi sisään orava. Se oli ihan sirkustouhua, kun vartijat menivät sen perässä. Ihmettelimme, miten orava osasi tulla juuri meille.

Merja Kivelä opiskeli trimmaajaksi koulutuskeskus Salpauksessa. Kuva: Jenna Lehtonen
Liikkeessä vietetään Kissapäivää 24. maaliskuuta, jolloin paikalla on muun muassa maine coon -rotuinen kissa. Kuva: Jenna Lehtonen
Coton de tuléar Wili poistui liikkeestä uudella ilmeellä. Kuva: Jenna Lehtonen
Kauppiaat luottavat henkilökohtaiseen asiakaspalveluun, joka ei ole pelkkää kasvotonta myyntiä. Kuva: Jenna Lehtonen

Uudet trendit muuttavat alaa

Vielä 20 vuotta sitten koirien pukeminen tuntui oudolta. Nykyään omalle hännänheiluttajalle hankitaan jopa omat rattaat. Viimeistään digitaalisuus on tuonut mukanaan muutoksen myös lemmikkieläinalalle. Osa asiakkaista on siirtynyt käyttämään nettikauppoja, kilpailu on entistä kovempaa ja kuluttajat tiedostavat, mitä ostavat.

Moni haluaa tietää, mistä ja keneltä akvaariokalat tai jyrsijät lemmikkieläinliikkeeseen päätyvät. 2010-luvulla undulaatin tai kanarialinnun näkeminen lemmikkieläinliikkeen häkissä on harvinaisempaa. Nykyasiakas on kiinnostunut myös lemmikkinsä ruoan alkuperästä ja vaatii eettisyyttä.

–Kuluttajat ovat valveutuneita. Lemmikit syövät nykyään paremmin kuin niiden omistajat, Hämäläinen kuvailee.

–Raakaruoka on pop, Kivelä komppaa.

Farmaseuttina aikaisemmin työskennellyt Hämäläinen kokee, että erityisesti kissojen suosio on kasvamassa. Kaupunkilaiset ovat ehkä ymmärtäneet, että koirat tarvitsevat enemmän aikaa, tilaa ja huolenpitoa. Niinpä moni valitsee seuralaisekseen lemmikin, joka ei vaadi päivittäistä ulkoilua.

Koirille ostetaan entistä enemmän vaatteita ja leluja, joten valikoiman on oltava laaja. Kuva: Jenna Lehtonen
Viikon työharjoittelijana toiminut 14-vuotias Elizaveta Kononova kertoo viihtyneensä niin hyvin, että aikoo palata harjoitteluun uudestaan yhdeksännellä luokalla. Kuva: Jenna Lehtonen
Akvaarioharrastus ei ole enää yhtä suosittua kuin takavuosina. Kuva: Jenna Lehtonen
Monen kaupunkikoiran turkki vaatii jatkuvaa hoitoa. Onneksi apu löytyy läheltä. Kuva: Jenna Lehtonen

Myyntivalttina henkilökohtaisuus

Kahden yrittäjän pyörittämä Punainen Pallo erottuu ketjuliikekonseptien joukosta. Pienessä liikkeessä asiakkaan etu nousee kaiken edelle. Jos hyllyiltä ei löydy oikeaa tuotetta, se tarvittaessa tilataan tai kuljetetaan suoraan kotiovelle. Asiakkaat ovat tottuneet, että Punaisesta Pallosta saa itselleen jopa mustavalkokopioita. Palvelu on kuulemma edelleen yllättävän suosittu.

–Hyvä myyjä kuuntelee asiakasta ja myy hänelle sitä, mitä hän tarvitsee, Hämäläinen täsmentää.

Silti joskus vastaan tulee tilanteita, jolloin asiakkaalle on pakko sanoa ei. Kivelä mainitsee esimerkin, jossa isä tulee etsimään lapselleen kivaa pientä pupua. Eläimiä ei ole tarkoitus myydä kenenkään leluiksi. Edes neontetraa ei myydä muutaman litran purkkiin. Yleensä muutamalla kysymyksellä saa selville, onko eläintä harkitsevalla asiakkaalla tarpeeksi tietoa. Pienessä myymässä on nähty paljon. Tottunut myyjä osaa toimia kaikenlaisissa kohtaamisissa. Silloinkin, kun asiakas on humalassa.

Vuosaarelaiset ovat kiintyneet paikalliseen liikkeeseen, josta löytyy leluja, ruokaa, tarvikkeita ja hoitovälineitä niin kissoille, koirille, jyrsijöille, kaloille, kaneille, matelijoille kuin akvaariokaloillekin. Kauppiaiden mukaan monet asiakkaat ovat tulleet tutuiksi vuosien varrella. Helppo sijainti mahdollistaa sen, että yhden käynnin aikana voi tehdä muitakin ostoksia kauppakeskuksessa.

Liikkeeseen astelee asiakas, joka etsii kissalleen ääntä pitävää lelua. Mukaan tarttuu pieni hiiri, jonka väri miellyttää ostajaa. Toinen asiakas ostaa lisäravinnetta nivelrikkoiselle koiralleen, kolmas tuo hamsterinsa hoitoon. Vaikka myymälätila on pieni, sisään mahtuu ihmisiä jopa niin paljon, että liikkeessä pystyy järjestämään kaninäyttelyitä. Seuraava sellainen järjestetään 14. huhtikuuta. Kivelä epäilee, että noin 40 osallistujaa ja lukuisat katsojat täyttävät kaupan sen verran ahtaaksi, että tavallisille asiakkaille voi olla haaste mahtua sisään ostoksille.

Harva muistaa enää, että nyt sitä seisotaan entisessä karkkikaupassa.

Hämäläisen mukaan eläinliikkeessä oli joskus vain yksi pakastin ja se riitti. Nyt pakastimia on jo neljä, sillä raakaruoka on tullut jäädäkseen. Kuva: Jenna Lehtonen
Ei ole ihme, miksi monen asiakkaan koirat viihtyvät liikkeessä. Kuva: Jenna Lehtonen
Punaisen Pallon hamsterit tulevat myyntiin kotimaisilta kasvattajilta. Kuva: Jenna Lehtonen
Liikkeen nimen ja logon on suunnitellut Merja Kivelä (oik.), joka kertoo idean syntyneen koiranlelusta.
Kuva: Jenna Lehtonen