Juuri avattu Itiksen Alanya Market on saanut valtavasti näkyvyyttä Suomen suurimmissa medioissa. Toimittaja Rosanna Marila pohtii, miksi juuri tämä itähelsinkiläinen yritys ylitti kansallisen uutiskynnyksen. Kysyimme asiaa myös Yleltä ja Maikkarilta.

Harvoin törmää näin suureen pöhinään itähelsinkiläisen yrityksen ympärillä kuin viime aikoina Alanya Marketin kohdalla. Itikseen lauantaina 4. marraskuuta avattu etninen ruokakauppa on ollut näkyvästi esillä valtamedioissamme, kuten Helsingin Sanomissa, Ylellä, MTV3:lla, Ilta-Sanomissa ja Iltalehdessä.

HS on kirjoittanut Alanya Marketista lyhyessä ajassa ainakin viisi artikkelia, esimerkiksi avajaispäivän huumasta. Avajaisia paikalla oli seuraamassa myös Ilta-Sanomat. Iltalehtikin raportoi sivuillaan Alanya Marketin avautumisesta.

Maikkari puolestaan antoi Huomenta Suomessa Alanya Marketille lähes 10 minuuttia lähetysaikaa. Ylekin on tehnyt aiheesta pari artikkelia, esimerkiksi Alanya Marketin 26-vuotiaasta kauppiaasta Emin Gürmüçista.

Itä-Helsingin paikallisen verkkomedian edustajana tämä herättää minussa ylpeyttä. Tätä on odotettu! Itä on todellakin täynnä huippukiinnostavia yrityksiä ja asukkaita. Se on kuin tarinoiden buffetpöytä, joka vain odottaa löytäjäänsä.

Mutta senhän itähelsinkiläiset itse jo tiesivätkin. Oli hienoa, että valtamedia hoksasi saman – ainakin tällä kertaa. Useammin sitä on tottunut lukemaan kirjoituksia itähelsinkiläisten ihmisten huono-osaisuudesta.

Mutta miksi kaikista itähelsinkiläisistä yrityksistä juuri Alanya Market iski kultasuoneen ja onnistui keräämään näin valtavasti positiivista medianäkyvyyttä? Kysytään sitä valtamedialta itseltään.

Alanya Market teki jotain poikkeuksellista

Yle Helsingin päällikkö Maija Mokkilan mukaan Alanya Market herätti toimituksen huomion, koska isoon liiketilaan näkyvälle paikalle avattiin suuri, ketjuihin kuulumaton ruokakauppa. Mokkilan mukaan kontrastia aiheeseen loi sekin, että kyseessä on Itiksen Stockan herkun entinen liiketila.


Mainos:


– Kyseessä on poikkeuksellisen suuri ja kunnianhimoinen laajentuminen. Yleensä niin sanotut etniset kaupat ovat pienehköjä, nyt avautuneella Alanya Marketilla on käytössään yli 2 000 neliötä, Mokkila perustelee.

Alanya Marketilla on ollut jo vuodesta 2009 pienempi ruokakauppa Itiksen kupeessa sijaitsevalla Puhoksen ostarilla. Mokkila arvelee, että Alanya Marketin kasvu edustaa Itä-Helsingin kehitystä laajemminkin.

– Alanya Marketin laajentuminen Itikseen kertoo ehkäpä myös suurempaa tarinaa Itä-Helsingin muutoksesta ja siitä, kuinka monikulttuurisuus on yhä luonnollisempi osa myös suuren kauppakeskuksen arkea.

MTV3:n Huomenta Suomen uutispäällikkö Jouni Sipilä on samoilla linjoilla Mokkilan kanssa siinä, että Alanya Market teki jotain sellaista, mikä eroaa perinteisten ketjuruokakauppojen tyylistä.

– Alanya Market nousi selvästi ilmiöksi. Kiinnostus sitä kohtaan oli jo ennakkoon suurta. Kyseessä on suuri marketti, jonka tuotevalikoima ja tausta-ajatus eroavat selvästi tavallisesta marketista. Se tarjosi meillekin mahdollisuuden keskustella etnisen ruokakaupan näkymistä ja mahdollisuuksista Suomessa, Sipilä perustelee.

Entä mitä muiden itähelsinkiläisten yritysten pitäisi Mokkilan ja Sipilän mielestä tehdä, jotta ne voisivat herättää valtamedian huomion Alanya Marketin tapaan? Sipilän mukaan yrityksen maantieteellisellä sijainnilla ei ole varsinaisesti väliä.

– Yritys voi nousta uutisiin omaperäisellä toiminta-ajatuksella tai tuotteella.

Myös Ylellä yritys voi ylittää uutiskynnyksen samasta syystä.

– Aihevalintoihimme vaikuttavat ainakin asian tai ilmiön merkittävyys ja poikkeuksellisuus, toki myös kiinnostavuus ja henkilöitävyys. Alanya Marketin tapauksessa jo 26-vuotiaan kauppiaan tarina on kiinnostava, Mokkila sanoo.

Alanya Market aukaisi ovensa lauantaina 4. marraskuuta. Kuva: Jenna Lehtonen

Edustaako Alanya Market täydellistä maahanmuuttajuutta?

Itähelsinkiläisen median edustajana haluan viedä pohdintaa vielä hieman pidemmälle. Oma veikkaukseni Alanya Marketin poikkeuksellisen mediahuomion taustalla on se, että yritys edustaa niin sanotusti täydellistä maahanmuuttajaihannetta. Siis yritteliästä, riskejä pelkäämätöntä perheyritystä, joka työllistää sekä itsensä että kymmeniä muita.

Alanya Market on jo osoittanut pärjäävänsä liiketaloudellisesti – tuskin Puhoksen alkuperäinen kauppa muuten olisi pysynyt pystyssä 14 vuotta. Perheyritystausta puolestaan herättää luottamusta: on kunniallista, että perhe ja suku näkevät vaivaa yrityksensä eteen.

Toisin sanoen suomalaisen median on helppo tarttua tällaiseen positiiviseen tarinaan.

Maahanmuuttajakysymyksistä kirjoittaminen voi olla riskialtista puuhaa, mutta Alanya Market tarjosi kerrottavaksi tarinan, jossa riskit ovat medialle itselleen pienet.

On toki myös mahdollista, että valtamedia innostui Alanya Marketista siksi, että valtamedia innostui Alanya Marketista. Kun yksi iso media tekee kiinnostavasta aihepiiristä jutun, muutkin kiirehtivät apajille nähdessään, että se nousee netissä luetuimpien uutisten joukkoon.

Nähtäväksi jää, onko Suomi saanut Alanya Marketin Emin Gürmüçista uuden koko kansan kauppiaan. Voisiko tästä tulla haastaja jopa kuuluisille kyläkauppiaille, kuten Tuurin Vesa Keskiselle ja osuutensa hiljattain Jounin Kaupasta myyneelle Sampo Kaulaselle? Nähdäänkö Emin tulevaisuudessa tosi-tv-ohjelmien vakiokasvona, jota pyydetään tanssimaan tähtien kanssa ja kisaamaan Farmiin?

Itse toivon, että nähdään, koska olisihan se nyt mahtavaa. Se loisi omalta osaltaan kaivattua positiivisempaa mielikuvaa koko Itä-Helsingistä.