Puotilan metroaseman ja Itäkeskuksen välille suunnitellaan Itä-Helsingin keskustaa. Helsingin kaupungin tavoitteena on, että alue näyttää tulevaisuudessa enemmän kaupungilta kuin nykyään. Rakentaminen voi alkaa aikaisintaan vuonna 2025.

Helsingin kaupunki valmistelee parhaillaan kahta asemakaavan muutosta. Toinen niistä käsittelee Kulttuurikeskus Stoan ja ostoskeskus Puhoksen aluetta, toinen Puotilan metroaseman aluetta. Suunnitelmia on mahdollista kommentoida Kerrokantasi -palvelussa 5. kesäkuuta asti tai tapaamalla suunnittelijat Idän kyläjuhlilla 20. toukokuuta.

Puotilan metroaseman aluetta suunnitellaan Itä-Helsingin keskusta ideakilpailun voittaneen ITIS SITI -nimisen ehdotuksen mukaan. Paikalle kaavaillaan lisää kerrostaloja, hotellia ja liiketiloja. Tarkoitus on kehittää myös metroaseman sisäänkäyntien ympäristöjä ja lisätä niiden viihtyisyyttä. Suunnitelman mukaan Puotila saa samalla uuden keskuksen, joka liittää yhteen Puotilan ja Puotinharjun alueet.

Havainnekuva Puotilan metroaseman uudistetusta alueesta. Kuvassa näkyy metroasema, asuinrakennuksia, toimitiloja ja pysäköintilaitoksia viherkattoineen sekä julkiset aukio- ja puistotilat metron sisäänkäyntien yhteydessä. Kuva: Arkkitehtitoimisto K2S, Playa Arkkitehdit, Nomaji maisema-arkkitehdit
Katunäkymä Puotilan metroaseman eteläpuolelta. Uudet rakennukset ovat eri korkuisia. Kadun varrella on puita ja monipuolista kasvillisuutta sekä kävelyreittejä ja pyöräilyreittejä. Kuva: Arkkitehtitoimisto K2S, Playa Arkkitehdit, Nomaji maisema-arkkitehdit

Puotilan metroaseman suunnitelma on kerännyt Kerrokantasi -palvelussa kymmeniä kommentteja. Niiden joukosta löytyy sekä kannustusta että kritiikkiä.

– Hyvältä näyttää! Asutaan Kuusistonlinnantiellä ja on tärkeätä, että alueesta tulee varsinkin lapsille turvallisempi liikkua. Nyt tiet ovat isoja ja vauhdit hurjia, kommentoi alueen asukas.

– Korkeat asuintalot eivät kuulu Puotilan puolelle vaan pilaavat ja varjostavat alueen puistomaista asuinympäristöä! Kunnioittakaa jo olemassa olevaa asuinalueen henkeä! Emme halua lisää taloja, kommentoi toinen.

Parkkialueen tilalle pysäköintitalo

Nykyisin Puotilan metroaseman alue on varattu lähinnä maantasopysäköintiin. Uuden asuin- ja toimitilarakentamisen myötä Puotilaan saadaan uusi keskus, joka kytkee Itäväylän erottamat Puotinharjun ja Puotilan asuinalueet yhteen.

Metron sisäänkäyntien lähelle, Itäväylän molemmille puolille, rakennetaan suunnitelman mukaan kaksi pysäköintitaloa. Niissä sijaitsevat asuntojen, palveluiden sekä metron liityntäpysäköinnin autopaikat. Pysäköintitalojen katoille hahmotellaan esimerkiksi Puotilan liikunta- ja hyötypuutarhaa, liikuntaportaita tai näköalapaikkaa. Myös alueen läpi kulkevaan pikaraitiotielinjaan varaudutaan.


Mainos:


Jos suunnitelma hyväksytään, Vanhanlinnantiellä sijaitsevan karavaanarin erikoisliikkeen kohdalla on tulevaisuudessa kerrostaloja. Puotilan metroaseman ympäristön havainnekuvissa näkyy muun muassa puisto sekä aukioita, joissa on puita ja vehreää kasvillisuutta. Aukioiden reunoilla on kauppoja, terasseja sekä oleskelupaikkoja.

Kaupungin tavoitteena on, että asemakaavaehdotukset valmistuvat vuoden 2024 aikana. Sen jälkeen niistä päättää Helsingin kaupunkiympäristölautakunta, kaupunginhallitus ja lopulta kaupunginvaltuusto.

Nykyinen aseman alue koetaan kaupungin mukaan meluisana ja epämiellyttävä. Kuva: Jenna Lehtonen
Itäväylän alittava alikulkutunneli aiotaan säilyttää myös tulevaisuudessa. Kuva: Jenna Lehtonen
Näille paikoin suunnitellaan uusia kerrostaloja. Kuva: Jenna Lehtonen
Tulevaisuudessa kaksi parkkitaloa korvaavat nykyisen parkkialueen. Kuva: Jenna Lehtonen