Ville ”Tyrni” Heinonen on kulkenut nopeasti polun alkoholin ongelmakäyttäjästä oman menestyvän mehubrändinsä kasvoiksi. The Brand 9 on laajentanut vain muutamassa vuodessa tuoteperheensä pelkästä täysmehusta muun muassa tyrninmakuisiin vissyihin, jääteihin ja kuohujuomiin. Oranssin trendimarjan mahdollisuudet ovat rajattomat.
Mainos: The Brand 9
Muutama vuosi sitten Ville Heinonen lakkasi olemasta Ville. Tai ainakaan hänen oikea etunimensä ei varmasti soita lähipiirin ulkopuolella monien kelloja. Sen sijaan, jos Helsingissä – ja erityisesti kantakaupungista itään – kysyy satunnaiselta ohikulkijalta, tietääkö tämä miehen nimeltä Tyrni-Heinonen, vastaus on hyvin todennäköisesti kyllä.
Kotimaisen mehuteollisuuden tuore trendi-ilmiö Tyrni-Heinonen sai alkusysäyksensä vajaat kymmenen vuotta sitten täysin sattuman kauppana, kun silloin vielä Villenä tunnettu mies kävi ostamassa kaveriltaan pari tornia nuuskaa. Kontakti oli nimittäin tuonut noutoreissulla Virosta mukanaan muutakin ja kysyi, halusiko Heinonen kokeilla välillä nuuskan lisäksi jotakin terveellistä.
– Kaveri löi tornien kylkeen sixpackin suosittua virolaista tyrnimehua. Itselläni ei vielä siihen aikaan ollut terveys etusijalla, joten en sitä juonut, mutta jaoin ne tutuille, jotka harrastivat aihetta enemmän. Sain mehuista aivan valtavan innostuneen palautteen ja tajusin, että tässä on pakko olla markkinarako, Heinonen kertoo.
Syvällinen tutkimustyö ja kotimaiset kumppanit ovat vieneet pitkälle
Ennen tyrnimiehen viittaa Ville Heinonen oli uhkaavasti itseään loppuun polttava kaksoisyrittäjä, jolla oli talonrakennus vaiheessa ja kaiken lisäksi palkkatyö näyttämömiehenä kansallisoopperassa. Aina kun hän oli pystyttänyt illan esitystä varten kamat lavalle, hän vetäytyi esityksen ajaksi puhelimen varteen tekemään kauppaa minkä ehti.
– Minulla ei ollut enää aikaa keskittyä kunnolla yhtään mihinkään. Kun kuorma kävi ylivoimaiseksi, lääkitsin tilaa juomalla rentoutumislääkkeeksi viinaa. Joillekin se toimii vielä huonommin kuin toisille. Kielsin aluksi kaikki ongelmani mutta huomasin pian irtautuvani yhtä aikaa niin firmoista, talosta kuin perheestänikin.
Kunhan Heinonen oli raitistunut, hän kohdisti tähtäimensä uudelleen. Koska hän oli yhä ylitsepääsemättömän kiinnostunut lahjaksi saamastaan mehusta, jonka kulutus Suomessa oli toistaiseksi vähäistä mutta Baltiassa jo miltei kansanperinnettä, hän lähti tutkimaan virolaisia tyrnipeltoja.
Pian Heinonen löysi Pärnun lähistöltä tilan, jossa kasvatettiin poikkeuksellisen hyvää tyrnilajiketta. Raskasmetallivapaat marjat kasvatettiin puhtain luomumenetelmin, ja ne myös poimittiin taloudellisesti kannattavalla menetelmällä. Asia johti toiseen, ja tuolta samalta tilalta The Brand 9 tilaa marjansa yhä tänäkin päivänä.
Tyrni, joka maistuu
Aluksi Heinosella oli tuotteita vain yksi: täysmehu, josta jokainen saattoi sekoittaa ja lantrata haluamansa juoman. Ajatuksissa alusta asti oli kuitenkin laajentaa tuotelinjastoa.
– Tyrnimarja itsessään on monien mielestä pahanmakuista, mutta koska se on terveellistä, sitä tavataan lisätä muihin juomiin. Siksi halusin kehittää näistä poikkeuksellisen laadukkaista marjoista myös valmiita juomia, joita jengi voisi ostaa suoraan hyllystä, Heinonen kertoo ja sihauttaa auki tölkillisen tuoteperheensä uutta tyrnivissyä.
Tunnistettava oranssi väri täyttää lasin, ja maku osoittautuu herkulliseksi. Tuote on peräisin Fiskarsin panimolta Raaseporista eikä suinkaan ole ainoa kotimaisen yhteistyökumppanin tuotos, joka on viime aikoina lisätty valikoimaan. Heinonen ei nimittäin kerää tyrnejään vain yhteen koriin vaan tekee yhteistyötä useiden pienten kotimaisten juomavalmistajien kanssa kehittäessään uusia innovaatioita.
The Brand 9:n tyrninmakuista kombuchaa valmistaa parhaillaan Itä-Helsingin omilla mailla sijaitseva Roihuvuoren Virvoitusjuoma. Isoin tehdaskumppani puolestaan on Tampereella sijaitseva Poikain Parhaat, joka valmistaa niin jääteet, alkoholittomat kuohuviinit kuin kausiglögitkin.
Ladan peräluukusta Prisman hyllyyn
Laajasta yhteistyöverkostosta huolimatta on kuitenkin selvää, että The Brand 9 -tuoteperhe henkilöityy yhä voimakkaasti itse Tyrni-Heinoseen. Tämä on osin peruja tuotteen lievästi sanoen omaperäisestä lanseeraustavasta.
Heinonen halusi yhdistää kaksi toisilleen vierasta elementtiä: koko perheelle sopivan virvoitusjuoman ja kuitenkin samalla ajatuksen jostakin vaarallisesta ja hämärästä.
– Ajattelin, että jos tyrnimehu olisi laitonta, se menisi Itästadissa kuumille kiville. Siitä kumpusi idea, että tällainen raitistunut ex-sähläri voisi kiertää vanhalla autolla pitkin kyliä ja trokata tyrnimehua takakontista.
Toimintaansa kasvattava mehumies osti itselleen vanhan Ladan, maalautti sen oranssiksi ja koristeli tuotteensa logolla. Vuonna 2020 hän kuvasi kavereineen mainosvideon, jossa hän pyöri kyseisellä autolla pitkin Itä-Helsinkiä ja jakoi paikallisille julkkiksille maistiaisia. Video nousi välittömästi nettihitiksi ja palkittiin parhaan online-mainosvideon Voitto-palkinnolla.
Samalla videolla Heinonen mainosti myös puhelinnumeroa, johon viestin lähettämällä sai tilata hänet itsensä paikalle jakamaan ilmaisia tuotenäytteitä.
– Valitettavasti niitä viestejä tuli välittömästi yli 350 enkä siksi pystynyt mitenkään hoitamaan niitä kaikkia. Mutta aika hemmetin monessa paikassa kävin vierailulla, kun sitä 18 tuntia päivässä tein, Heinonen nauraa.
Nyt The Brand 9 -tuotteita löytää Hyvinvointi-verkkokaupan lisäksi myös S-ryhmän ja Keskon liikkeistä ympäri pääkaupunkiseudun ja ammattilaisetkin voivat tilata niitä Valio Oiva -tukun ja ravintoloitsijoiden Suppilog-palvelun kautta. Lyhyessä ajassa on tultu pitkälle. Sitä myötä myös brändin kasvojen tunnettuus on ampaissut täysin uusiin ulottuvuuksiin. Aina kun Heinonen pysähtyy nykyään tankkaamaan Ladaansa, hän voi olla varma, että ihmiset tulevat jutulle.
Herää kysymys, onko itsensä aiemmin loppuun polttanut ja loppukeväästä 50 vuotta täyttävä mies varmasti valmistautunut kasvavan julkisuuden paineeseen.
– Olen sitä pohtinut toki. Mehän leikimme alun perin jopa sellaisella ajatuksella, että olisimme palkanneet jonkun näyttelijän Tyrni-Heinoseksi. Päätin kuitenkin olla itse oman tuotteeni kasvot. Kyllä se vain kuuluu tähän asiaan, hän hymyilee.