Vuosaaren tunneli uudistuu. Satamaan johtavassa tunnelissa alkaa mittava korjausurakka, jota suunnitellaan vuodelle 2025, Fintraffic kertoo tiedotteessaan.

Vuosaaren satamaan johtavan tietunnelin turvajärjestelmät ovat tulossa elinkaarensa päähän ja vaativat uudistamista. Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, rakennustyöt käynnistyvät vuoden 2025 aikana. Vaikka liikenteen haitat yritetään minimoida, työt edellyttävät myös tunnelin pidempikestoisia sulkuja. Niitä tarvitaan, sillä Vuosaaren tunnelin ohjausjärjestelmät on tunnelia rakennettaessa toteutettu niin, että kaksisuuntainen liikenne ei ole mahdollista yhdessä tunneliputkessa.

Projektin toteutusta valmistelevat parhaillaan ELY-keskus ja Fintraffic, jotka suunnittelevat seuraavia askelmerkkejä yhdessä Helsingin kaupungin sekä Helsingin Sataman kanssa. Remontin aikana ensisijaisena kiertotienä toimii tunnelin nykyinen varareitti välillä Itäväylä–Kallvikintie–Niinisaarentie–Vuosaaren satama. Liikennejärjestelyt tarkentuvat lähempänä projektin alkua.

– Jotta vuonna 2008 käyttöönotettua Vuosaaren tunnelia voidaan operoida tulevina vuosina turvallisesti ja ilman yllättäviä häiriöitä, tunnelin turvallisuudelle välttämättömät tekniset järjestelmät on kokonaisuutenaan uudistettava. Laajat korjaustyöt tulevat valitettavasti aiheuttamaan liikenteellistä haittaa alueella, sillä ne edellyttävät tunnelin sulkemista, kertoo Fintrafficin palvelujohtaja Riku Suursalmi tiedotteessa.

Tavoitteena on, että korjaustöiden jälkeen Vuosaaren tunnelialueen liikenne on entistä sujuvampaa ja turvallisempaa. Saneeraustyössä uusitaan muun muassa tunnelin paloilmoitin-, savunpoisto-, ilmanvaihto-, sammutusvesi- sekä häiriönhavaintojärjestelmät, valaistus sekä kamera- ja liikenteenhallintajärjestelmä. Lisäksi tunnelissa korjataan rakenteita ja saneerataan tunnelin alla kulkevat kuivatus- ja sammutusvesijärjestelmät. Samalla otetaan käyttöön moderni ja oppiva häiriöiden havainnointijärjestelmä sekä energiatehokas säädettävä LED-valaistus ja tunnelipuhaltimet, joilla parannetaan ilmanlaatua sekä savunpoistoa.

Eri sidosryhmille järjestetään tarkempaa infoa, kun projekti etenee.

  • Vuosaaren tunneli avattiin vuonna 2008.
  • Tunnelin pituus on noin 1,5 kilometriä.
  • Tunnelissa on kaksi kaistaa molempiin suuntiin, omissa putkissaan.
  • Valtaosa tunnelin liikenteestä on satamaliikennettä.
  • Hankkeen käynnissä olevasta yleissuunnitteluvaiheesta vastaa Uudenmaan ELY-keskus.
  • Tunnelisaneerauksesta vastaa Fintraffic.