Värianalyysi muutti Itä-Helsingissä asuvan Mirja Piitulaisen tyylin. Nyt hän auttaa muita valitsemaan sopivia sävyjä.

Pöydällä on erivärisiä testihuiveja ja peili. Niiden eteen asiakas istuu silloin, kun hän saapuu värianalyysejä tekevän Mirja Piitulaisen luo Siilitielle. Ensin ylle puetaan valkoinen kappa, ja sen jälkeen kasvojen alle nostellaan sävyjä toisensa perään. Luonnonvalossa mikään ei jää arvailujen varaan. Yhden ihonsävyyn sopii smaragdinvihreä, toisen vaaleanpunainen. Yleensä asiakkaat huomaavat, kun oikea värisävy osuu kohdalle.

– Monesti se tulee ihmisille yllätyksenä, miten suuri vaikutus väreillä on.

Niin se tuli myös Piitulaiselle. Vielä vuonna 2019 hän oli omien sanojensa mukaan yksi niistä suomalaisista, joka tuskaili oman ulkonäkönsä ja tyylinsä kanssa. Oma ilme tuntui hailakalta, vaatekaapista ei löytynyt päällepantavaa. Samaan aikaan hiusten värjäämiseen ja meikkaamiseen kului aikaa, rahaa sekä energiaa. Joku ei täsmännyt. Sitten sosiaalisessa mediassa tuli vastaan jotakin, joka vei Piitulaisen mennessään.

Hän osti itselleen syntymäpäivälahjaksi värianalyysin ja sai kuulla edustavansa värivuodenajaltaan kesää. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että Piitulaiselle sopivat herkät vaaleat, murretut ja pehmeät sävyt, kuten viileä mintunvihreä tai laventeli.

– Vaatekaapissani ei vielä silloin ollut mitään niin sanottuja pastellisävyjä. Kaikki lähti yhdestä huulipunasta ja pinkistä t-paidasta. Ne tuntuivat hyvältä ja toimivilta.

Parhaimmillaan vaatteiden, meikkien ja asusteiden värit korostavat ja ilahduttavat kantajaansa. Pahimmassa tapauksessa ihminen jää värin varjoon. Silloin huoneeseen kävelee punainen huppari, ei sen omistaja.  

Värianalyysi ja vaihtuvat vuodenajat

Nykyään Piitulainen ei enää värjäisi hiuksiaan liian tummiksi. Ne ovat yhtä luonnolliset kuin värianalyytikon meikkikin. Fuksianpunaiseen pukeutunut itähelsinkiläistynyt savolainen sointuu yhteen kotinsa vaaleanvihreän seinän kanssa. Kaikki näyttää yhtä harkitulta kuin neljä värivuodenaikaa, joihin jo 1980-luvulta tuttu väriteoria pohjautuu.


Mainos:


Viime vuosien aikana värianalyysien teettäminen on noussut sosiaalisessa mediassa suureksi trendiksi, johon monet ovat hurahtaneet. Pelkästään Tiktokista löytyy kymmeniä erilaisia värianalyysifilttereitä, joiden avulla omaa värivuodenaikaansa voi yrittää arvailla. Alun perin lähinnä valkoihoisille suunnattu teoria on saanut myös kritiikkiä osakseen.

Piitulainen korostaa, että värianalyysin voi tehdä kenelle tahansa – iästä, sukupuolesta ja ihonväristä riippumatta. Tulos perustuu kokonaisuuteen. Toiset ovat syksyihmisiä, toiset kevätihmisiä, jotkut siltä väliltä.

Mutta mitä hyötyä värianalyysin teettämisestä oikein on? Piitulainen muistuttaa, että harva meistä haluaa ehdoin tahdoin näyttää harmaalta, jos vaihtoehtona on näyttää terveeltä ja energiseltä. Elämmehän ajassa, jossa yhä useampi meistä on esillä kuvissa ja videoissa. Värianalyysin myötä oikeat värisävyt löytää varmemmin ja sitä kautta hutiostosten määrä vähenee.

– Ihmisen silmä hakee harmoniaa. Luonnossa elementit ovat tasapainossa, mutta sitä haetaan myös omaan elinympäristöön muun muassa sisustuksessa ja omassa olemuksessa. Kokonaan valkoinen koti voi aiheuttaa jopa stressiä, koska silmä hakee jotakin, mihin tarttua.

Piitulainen hyödyntää omassa tyylissään usein värikkäitä kierrätyslöytöjä, joiden avulla kuluttaminen on entistä vastuullisempaa. Edullinen hinta mahdollistaa myös kokeilut. Itä-Helsingin kirpputorit ja kierrätysmyymälät ovatkin tulleet värianalyytikolle tutuiksi.

Yli hömppähäpeästä

Valtaosa Piitulaisen penkille istuvista asiakkaista on asiantuntijatyössä toimivia naisia, jotka kaipaavat jotakin uutta. Monet ovat palaamassa perhevapailta työelämään tai suunnittelevat alanvaihtoa. Joskus lopputulos ja sen jälkeinen muutos johtaa siihen, että asiakkaaksi saapuu myöhemmin myös pariskunnan toinen osapuoli. Innostus tarttuu.

Värianalyysien tekeminen ei ainakaan vielä toistaiseksi kuitenkaan ole Piitulaisen kokopäivätyö. Sivutoiminen yrittäjä on pohjakoulutukseltaan yhteiskuntatieteiden maisteri, ja hän on työskennellyt sosiaalialalla jo pitkään. Kun hän pari vuotta sitten kouluttautui Caps Colors -värianalyysin asiantuntijaksi omia opittuja asenteita oli pakko sysätä sivuun.

– Piti ottaa askel hömppähäpeän yli. Värit ovat tärkeitä. Niihin reagoidaan ja ne kiinnostavat, Piitulainen kertoo ja nostaa esimerkiksi lähistöllä sijaitsevat Siilitien vihreät kerrostalot.  

Väreillä tosiaan on väliä, oli kyse sitten pukeutumisesta, taiteesta tai rakennusten julkisivuista. Se ei ole sattumaa, miksi sairaalat seinät ovat usein rauhoittavan vaaleat, ja poliisin luottoväri on sininen.

– Värit kantavat mukanaan valtavasti merkityksiä. Joidenkin mielestä esimerkiksi violetti on vanhanpiian väri.

Piitulainen mainitsee puheissaan myös elokuvat. Silloin kun päähenkilöllä menee huonosti, hänen ylleen ei pueta mitään piristävää. Elokuvien ohessa tarkkaan harkittuja valintoja voi bongata niin naistenlehtien sivuilta kuin uutisjuontajien yltä. Värit vetävät katsojia puoleensa irtokarkkipussin tavoin. Harvalle riittää vain musta ja valkoinen.